I leieperioden

Depositum:

Depositum og leiegaranti er en sikkerhetsstillelse i leieforholdet, ment til å dekke skyldig leie, skader på boligen, utgifter ved fravikelse og andre krav i henhold til leieavtalen.

Depositumskontoen er leietaker sin egen konto i utleiers bank, som stilles som sikkerhet for leieforholdet. Informasjon om depositum, inkludert størrelse og håndtering, er spesifisert i leieavtalen og i henhold til husleieloven.

Leiegaranti er en sikkerhetsgaranti ved leie av bolig for privatpersoner. Som leietaker slipper du å låse pengene på en konto samtidig som garantien gir utleier samme sikkerhet som ved et tradisjonelt depositumsforhold. Dette leveres gjennom Söderberg & Partners.

Indeksregulering:

Indeksregulering er justering av husleien i henhold til endringer i konsumprisindeksen. Det kan gjennomføres tidligst ett år etter siste leieprisfastsetting, basert på indeksen ved kontraktsinngåelse.

Konsumprisindeksen finnes på www.ssb.no, og detaljer om reguleringen er spesifisert i husleieloven §4-2.

Betaling av husleie:

Husleien betales ved bankoverføring den 1. hver måned og med KID-nummer. Du blir tilsendt faktura på epost med betalingsinformasjon. Hvis du velger avtalegiro så står man friere til å velge betalingsdato og man slipper å betale 60,- i gebyr.

Dersom husleien ikke blir betalt til forfall vil du motta en purring med 14 dagers forfall. Betaler du ikke purringen innen 14 dager vil utleier sende begjæring om fravikelse til Namsfogden i Oslo.

Sen betaling av husleie:

Det er ikke mulig å betale husleien senere enn fastsatt av kontrakten. Om du mot formodning skulle ha problemer med betaling av husleie så ta kontakt med oss.

Fremleie:

Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke. Dette inkluderer utleie via AirBnB eller lignende. Eventuelle vilkår for fremleie eller husstandsfellesskap vil bli gitt skriftlig.

Henge opp gjenstander på vegger/tak i bolig:

Leietaker kan ikke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig uten samtykke fra utleier. Boring i vegg er ikke tillatt uten samtykke fra utleier. Et eksempel som ikke anses som forandring i husrommet eller på eiendommen er oppheng på vegger med tynne stifter, helst billedkroker av hvit plast.

Hvis leietaker lager hull i vegger og/eller tak må skaden utbedres før utflytting.

Vedlikehold av boligen under leieforholdet:

Leietaker har ansvaret for vedlikeholdet av boligen under leieperioden, inkludert låser, sikringer, vindusruter, kraner, bryter, kontakter og lignende. Detaljer angående vedlikeholdsansvaret er spesifisert i leiekontrakten.

Leietakers rutinemessige ansvar og vedlikehold:

Leietaker har ansvar for følgende rutinemessige vedlikeholdsoppgaver i leieperioden:

  • Rense sluk på kjøkken og bad hver 3 måned.
  • 
Rense/vaske filteret på kjøkkenventilatoren hver 3 måned.
  • 
Vask av luftventiler på vegg og tak hver 3 måned.
  • 
Bytte lyspærer og spotter ved behov.
  • Påse at panelovner er riktig plassert og passer som de skal.
  • 
Stramme til dørhåndtak ved behov.
  • 
Sørge for godt renhold av dusj-sone, inkludert månedlig bruk av blanding med eddik og Zalo.
  • Rens drenering i kjøleskapet, unngå overfylling og avis fryser ved behov.
  • Vedlikeholde vaskemaskinen der maskin følger med.
  • 
Rens filter i oppvaskmaskin og kjør oppvaskmaskinrens hver 3 måned.
  • Jevnlig vask av stekeovn/komfyr hver 3 måned.
  • Unngå å etterlate søppel i fellesområdene og fjern eventuelle søl umiddelbart.
  • Leietaker er ansvarlig for å bytte dusjhoder/slanger og toalettseter.

Ansvarlig utførelse av disse oppgavene bidrar til et trivelig og vedlikeholdt bo-miljø.

Mistet nøkkel til bolig/tap av nøkkel
:

Vi har to forskjellige type nøkler: standard nøkler og systemnøkler. Standard nøkler kan kopieres og er enklere å håndtere om de blir mistet. Systemnøkkel kan ikke kopieres og er en mer komplisert affære å håndtere. Om systemnøkler kommer på avveie må vi bytte ut lås og bestille opp nye nøkler. Uavhengig av type nøkkel så blir leietaker fakturert.

Uavhengig av hvilken type nøkler du har mistet så kontakt kontoret på post@jensevensen.no eller ring 22171690.

Vår kontortid er fra 09:00 til 16:00, mandag til fredag.

Om nøklene mistes utenom kontortidene så må det kontaktes en døgnåpen låsesmed. Kostandene ved dette påfaller leietaker.

Skadedyr:

Ved mistanke om skade/veggdyr i leiligheten, ta kontakt med utleier umiddelbart.

Mugg/flekker på vegg:

For å unngå mugg og sorte flekker på veggen:

  • Senger bør ikke plasseres helt inntil yttervegg.
  • 
Ovn under vindu må ikke fjernes.
  • Sikre god ventilasjon ved å holde lufteluker og spalter åpne.
  • Under tørking av klær i leiligheten så sørg for tilstrekkelig lufting.
  • 
Ved oppdagelse av mugg/sorte flekker, prøv å vaske med salmiakkvann og sørg for god luftgjennomstrømming under tørking.

Hvis problemet vedvarer må det utleier kontaktes.

Varmekabler som ikke fungerer:

Hvis varmekablene på badet ikke fungerer:

  • Sjekk at termostaten er på og temperaturen er justert opp, unngå å skru varmekablene helt av.
  • Juster heller temperaturen til et lavere nivå ved behov.
  • 
Hvis sikringen går under bruk så kontakt utleier.
  • Ved avslåtte varmekabler så kan det ta 24 timer før varme merkes.

Om ingen av overnevnte forslag hjelper så kontakt utleier.

Platetopp som ikke fungerer:

Hvis platetoppen ikke fungerer:

  • Ved overdreven varme, røyk eller tørrkoking kan komfyrvakten slå seg ut. Denne boksen over platetoppen kutter strømmen.
  • 
Trykk inn knappen på komfyrvakten for å starte platetoppen på nytt etter at eventuell varme eller røyk er borte.
  • 
Merk at komfyrvakten gjelder ikke for stekeovnene, kun platetopp.

Om ingen av overnevnte forslag hjelper så kontakt utleier.

Sluk er tett:

Ved tett sluk:

  • 
Åpne sluket og rens/fjern matrester eller hår som har samlet seg.
  • 
Bruk flytende avløpsåpner hvis behovet vedvarer etter rensing.

Hvis problemet fortsatt består så kontakt utleier.

Strømmen har gått:

Hvis strømmen er borte i leiligheten:

  • 
Sjekk sikringsskapet. Hvis noen sikringer er «ned», trykk dem opp igjen.
  • 
Hvis strømbruddet bare gjelder ett rom, sjekk om det er behov for å bytte spotter i taket eller lyspærer.
  • Forsikre deg om at du har bestilt strøm, da manglende betaling kan føre til strømkutt fra leverandøren.

Hvis alt ovenfor er i orden kontakt vårt kontor. Ved strømbrudd utenom kontortid kontakt strømleverandør.

Leietakers brannsikkerhetsplikt:

Følg retningslinjene for brannsikkerhet i leieavtalen, husordensreglene og bygningen.

Sørg for at røykvarslere har fungerende batteri og vedlikehold brannslukningsapparatet.

Informer øvrige leietakere i leiligheten om brannsikkerhet dersom du står oppført på kontrakten med Jens Evensen Eiendom.

Ved utløst alarm, er alle leietakere pliktige til å sjekke om det er brann i bygningen.

Tilbakestilling av alarm bør kun skje når man er sikker på at det ikke er brann. Feilaktig tilbakestilling kan føre til ansvar ved faktisk brann.

Se egen branninstruks på oppslagstavlen ved brannsentralen for ytterligere informasjon.

Ved pipende brannvarsel:

Ved pipende brannvarsel:
Aldri skru ned brannvarsler. Nedskruing vil medføre et gebyr på kr. 5000,-.

Kontakt utleier dersom brannvarslere piper.

Hvis brannvarslere «uler» kan det indikere brann i bygget. Gå til brannsentralen nederst i trappeoppgangen og sjekk om alarmen er utløst på grunn av brann. 
Ved mistanke om brann ring brannvesenet på 110

Stans aldri brannsentralen med mindre du er sikker på at det ikke er brann. Feilaktig stansing kan føre til anmeldelse og rettslig ansvar ved påført skade på bygningen eller personskader.

Røykvarsler piper:

Når røykvarsleren piper, indikerer det behov for batteribytte.

Følg disse retningslinjene:

  • Bytt batteri i røykvarsleren minimum 1 gang i året, og aller helst før jul.
  • Røykvarslerens dag er 1 desember, som er en dato man kan notere seg for batteribytte.
  • 
Aldri skru ned røykvarsleren; den er avgjørende for brannsikkerheten.

Nedskruing av røykvarsler vil medføre et gebyr på kr. 3000,-.

Støy, husbråk eller sjenanse:

Ved støy, husbråk eller annen forstyrrende atferd fra andre beboere i bygget så bes det tas notater med beskrivelse av tidsrom og hendelse.

Leietaker kan sende epost til oss på post@jensevensen.no og beskrive problemet, med vedlagt notat.

Om det skulle være alvorlig støy kontakt politiet på 112.

Andre spørsmål:

Om det er andre tekniske eller praktiske spørsmål, mangler, reklamasjoner, skader, naboklager etc så kontakt oss på post@jensevensen.no eller ring 22 17 16 90.